یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
امام و خانواده

حوزه / نشست «خانواده موفق، ویژگی‌ها و راهکارها» از سلسله نشست‌های خانه خوبان با حضور طلاب و فضلای حوزه علمیه قم برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، محمدآقا جان‌بزرگی، روانشناس خانواده و امور کودک در این نشست که در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد،‌گفت: خانواده به معنای یک سیستم بسته است که هرکسی اجازه ورود به این سیستم را ندارد و همین ویژگی در انسجام اهل خانه نقش موثری خواهد داشت.

وی پدر، مادر، رابطه و صمیمیت محورهای اساسی خانواده موفق دانست و گفت:‌ وجود هریک از این محورها، نقش تعین کننده‌ای در خانواده دارد و برای این منظور لازم است این محورها درخانه مورد توجه قرار گیرد.

جان بزرگی یاد آورشد: زمانی که پذیرفتیم خانواده یک سیستم منسجم است و بر اینکه این انسجام کارایی لازم را داشته باشد، باید قوانینی در این سیستم گنجانده شود و افراد ملزم به پایبندی به این قانون باشند.

استاد دانشگاه تهران، وجود قوانین را موجب به وجود آمدن مرزها دانست و گفت: مرز در حقیقت، حریم افراد در یک خانواده را مشخص می‌کند و اجازه نمی دهد دیگران به حقوق و مرز‌ها تجاوز کنند. بنابراین مرزها، اقتدار را در خانواده تعیین می نماید.

این کارشناس، همسر، والدین و خواهر و برادر را عناصر تشکیل دهنده نظام خانواده دانست و اظهار داشت: در این سیستم هرچه قدر درب اتاق والدین بسته باشد و مرزهای والدین مشخص باشد، آسیبی به وجود نخواهد آمد زیرا حریم والدین با مرز تعیین شده و فرزند حق ورود را نباید داشته باشد.

جان بزرگی اظهار داشت: اگر مرز والدین از سوی فرزندان تجاوز شود درحقیقت به حریم خصوصی و زناشویی آنها تجاوز شده و این خود آغاز بروز مشکل در این خانواده است. باید این حریم خیلی مورد دقت قرار گیرد.

استاد دانشگاه تهران یاد آور شد: نقش پدر و مادر در سیستم بسته خانواده، نقش حیاتی است و این نقش زمانی کارساز است که از سوی افراد خانواده این نقش‌ها به چشم بیاید و هر یک از پدر و مادر در جایگاه خود به  ایفای نقش بپردازند.

وی در ادامه به تبیین ویژگی‌های خانواده خوب اشاره کرد و گفت:‌ در خانواده ایده‌آل،‌ پدر نقش پدر مقتدر و مادر نقش مادر مهربان را دارد. مهربانی مادر از سوی پدر است که به او داده شده و اقتدار پدر از سوی مادر خانواده می‌باشد که به او داده می‌شود. بنابراین در حقیقت زن به مرد در خانه قدرت می دهد و مرد هم به زن عشق می دهد که نتیجه عشق، مهربانی مادر خواهد بود.

کارشناس بالینی امور خانواده و کودک با بیان این که زمانی که والدین هرکدام به وظیفه خود عمل کردند، رابطه خواهر و برادر به صورت مشارکت و نه از روی حسادت و رقابت شکل خواهد گرفت، تصریح کرد: این امر بیانگر این است که والدین توانسته اند به درستی نقش پدر مقتدر و مادر مهربان را ایفا کنند.

وی افزود: اگر بین خواهر و برادر در خانه به جای مشارکت، رقابت و حسادت باشد، آغاز مشکلات و آسیب‌ها در خانواده است،

وی تصریح کرد: داشتن خانواده خوب به رابطه ای بین زن وشوهر بستگی دارد؛ اگر زن، مرد مقتدر و با قدرت در خانه می خواهد باید به او از طریق توجه، عیب پوشی مرد دربرابر دیگران و حفظ احترام او نگذارد اقتدارش در خانه شکسته شود.

استاد دانشگاه تهران یاد آور شد: رضایت، اعتماد و آرامش عامل موثر در داشتن خانواده موفق است، شکل گیری شخصیت فرزندان و تربیت درست آنها،‌ نشان دهنده همفکری و موفقیت والدین در تربیت فرزندان است.

وی تمایز یافتگی و انعطاف پذیری را از عوامل مهم روابط سالم زن وشوهر در زندگی معرفی کرد و گفت:‌ تمایز یافتگی به این معنا که در سیستم بسته خانواده، والدین زن و شوهر که جزو فامیل درجه یک محسوب می شوند، نباید در روابط زن وشوهر دخالت کنند و قانون خانه را بهم بریزند.

جان‌بزرگی ادامه داد: ویژگی انعطاف پذیری به معنای این است که خانوداه تدابیری داشته باشند که موجب بالندگی، پیشرفت و رشد خانواده شود. چطور انسان در برخورد با دیگران متواضع و با ادب هستند؛ این آداب معاشرت در خانواده میان زن و مرد والدین با فرزندان وجود داشته باشد.

وی گفت: انعطاف در برابر دیگران را باید در خانه هزینه کنیم تا بچه ها با محبت به یکدیگرنگاه کنند و در کنار هم آسوده خاطر زندگی گنند و به تعالی و رشد فکری برسند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha